Hvad er angst – og hvorfor skal angst behandles?

Angst er oprindeligt et kamp-flugt urinstinkt, der kan være afgørende for vores overlevelse i krisesituationer.

Angst, frygt og fobi kan være svære at skelne og bliver ofte brugt i flæng – måske fordi de kropslige reaktioner er de samme: Svedeture, hjertebanken og rysten.

Grænsen imellem de tre tilstande er flydende, men overordnet set kan man definere frygt som en forbigående urtilstand, der fra naturens side har til formål at holde os i live, for eksempel frygten for at for at falde ned fra en høj bygning.

Angst er en irrationel/ulogisk tilstand, hvor man overfortolker farligheden af begivenheder, tanker eller kropslige reaktioner, så den psykiske og fysiske reaktion bliver ødelæggende, begrænsende og invaliderende. For eksempel en konstant angst for at miste en af sine nærmeste i for eksempel en ulykke, selv om sandsynligheden er meget lille.

For at gøre begrebsforvirringen større, er fobi græsk for frygt. Fobi er betegnelsen for den specifikke ting eller situation, man har angst for, for eksempel araknofobi (edderkopper), socialfobi eller klaustrofobi (små lukkede rum).

Angst, frygt og fobi kan være svære at skelne og bliver ofte brugt i flæng – måske fordi de kropslige reaktioner er de samme

Relaterede nyheder

marts 2020

Er du urolig for Coronasmitte? Psykologerne tilbyder fjernterapi

Psykologerne følger løbende anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen og tilpasser os situationen. Hos Psykologerne ønsker vi ikke at gå på kompromis med sikkerheden, derfor anbefaler vi terapi via telefon og online terapi. Så hvis du er utryg ved at møde op fysisk på klinikken, kan dine terapisamtaler afholdes hjemmefra. Studier har vist at det ikke påvirker kvaliteten af samtalerne. Læs mere om online terapi her…

Kontakt din psykolog og forhør dig om mulighederne.

Vis flere nyheder

Hvem rammes af angst?

Angst rammer cirka hver femte dansker på et tidspunkt i livet og forskningen viser, at mellem 30 og 50 % af dem, der rammes er arveligt disponeret for lidelsen.

Der findes flere angst tilfælde blandt kvinder end mænd, hvilket kan forklares med at kvinder fra naturens side er mere udsatte og sårbare end mænd og derfor naturligt har behov for at være mere vagtsomme end mænd.

Der findes mange former for angst, der varierer i styrke og omfang.

Får vi oplevelsen af at være alene med angsten, så isolerer vi os fra fællesskabet. Krisen rammer således ikke kun dig. Det påvirker også dine børn, familie, venner og kolleger som ringe i vandet.

Angstformer

Der findes mange former for angst, der varierer i styrke og omfang. De to almindeligste former er panikangst og generaliseret-angst.

Angst: Panikangst

Panikangst rammer oftere kvinder end mænd og starter typisk i 20-30 års alderen. Panikangst er kendetegnende ved pludselige og voldsomme angstanfald. Mange oplever vejrtrækningsproblemer, hjertebanken og dødsangst i forbindelse med et anfaldet.  Anfaldene varer sjældent mere end et par minutter og opstår ikke på bestemte tidspunkter eller steder. Panikangst er kendetegnende ved pludselige og voldsomme angstanfald.

Angst: Generaliseret-angst

De fleste af dem, der lider af generaliseret-angst har haft det allerede fra den tidlige teenagealder. Generaliseret-angst er en tilstand af mere eller mindre konstant nervøsitet, uro, bekymring og anspændthed.  Det er de færreste af dem, der lider af generaliseret-angst, der selv er klar over det. Ofte misforstås symptomerne som almindelig søvnbesvær og uro. Ved generaliseret-angst kredser bekymringerne sig ofte om, at man selv eller ens nærmeste kommer ud for en ulykke, bliver syge eller afgår ved døden. Ofte misforstås angstsymptomerne som almindelig søvnbesvær og uro.

Angstbehandling – Sådan hjælper vi dig af med din angst

Problemet med at komme angsten til livs kan være, at man som angstramt ofte ikke forstår kroppens reaktioner. Nar du vælger en kognitiv terapeut har angstbehandlingen fokus på at skabe en forståelse for de mekanismer, der er i spil i angstsituationen, og på at de kropslige reaktioner er en helt normal overlevelsesreaktion, der tjener et formål. Formålet med psykologsamtalerne er at skabe en forståelse af årsag og sammenhæng i forhold til de angstfremkaldende situationer og de kropslige reaktioner, således at det bliver muligt at opsøge de situationer, der tidligere fremkaldte angsten.

 

Angstbehandlingen af generaliseret-angst består i højere grad i at skabe eller genskabe faste rutiner og et overblik over dagen/ugen samt ikke mindst at skabe en god søvnrytme. Det skyldes, at den angstramte let kan ende i en selvforstærkende negativ spiral, hvor man bliver bekymrede over at være bekymrede. Det er derfor vigtigt at skabe overskud i dagligdagen og dermed få mulighed for at vende spiralen.

 

Alle i familien påvirkes, når et familiemedlem rammes af angst. Det er vigtigt at familien støtter op undervejs i angstbehandlingen. I den forbindelse er det vigtigt at omgivelserne hverken afviser eller accepterer angsten, men blot rummer den angstramte og husker den pågældende på de alternative handlemuligheder, han/hun har lært under angstbehandlingen.

Få hjælp til din angst

Professionelle autoriserede psykologer med kompetence i behandling af angst.

Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Lena R. Clausen

cand.psych.aut. og kropsterapeut

**Jeg har pt. lukket for tilgang af nye klienter*** Vi undersøger sammen, hvor du blokerer for din fulde livs-udfoldelse. Hvor du holder tilbage, holder inde, gør dig selv større end du er, mindre end.. læs mere

Onsdag
Aftentider
Telefon: 22995114
Mail: lena@psykologerne.dk
Nørrebro (Sankt Hans Gade 19)

Jakob Brixen

Cand.psych.aut.

Jeg tilbyder onlineterapi under corona. Målet for mig er, at du oplever terapien som virksom og meningsfuld i forhold til at overkomme de udfordringer, du kæmper med. Jeg lægger derfor stor vægt på et.. læs mere

MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
Dagtider
Telefon: 42741424
Mail: jakob@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Tanja Skov Rønne

cand.psych.aut.

***Jeg tilbyder online-terapi og telefonsamtaler*** Jeg tilbyder hjælp til blandt andet angst, depression, sorg og stress. I terapi lægger jeg stor vægt på et trygt samarbejde, et fælles fokus og effe.. læs mere

MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
DagtiderAftentiderAkuttider
Telefon: 29 92 82 61
Mail: tanja@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Stine Østerskov Søgaard

Cand.psych.aut.

Samtalerne tager afsæt i dine ønsker om forandringer eller dit behov for at komme igennem en svær situation. Det kan være, du har brug for at håndtere vanskelige følelser, ændre uhensigtsmæssige vaner.. læs mere


Dagtider
Telefon: 50361606
Mail: stine@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Annemette Rasch

Cand.pæd.psych.aut.

Hos mig vil du gennem terapeutiske og coachende samtaler kunne få hjælp til dine problemstillinger – uanset om du er barn, ung eller voksen. Det vigtigste for mig – er din lyst til forandring.

Onsdag
Dagtider
Telefon: 23472099
Mail: annemette@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Michelle Miller

Cand.psych.

**Fjernterapi (telefon / online) under Corona** Jeg har haft privat praksis siden 2010 og brænder for det tillidsfulde, terapeutiske rum. Jeg er uddannet psykolog fra Københavns Universitet og sexolog.. læs mere

Fredag
DagtiderAkuttider
Telefon: 61 27 21 83
Mail: michelle@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Sefika Arpaci Dehn

Cand.psych.aut.

Vi vil altid tage afsæt i din særlige problemstilling og omstændighederne omkring dig. Jeg bestræber mig på at vi mødes i et personligt, anerkendende og uhøjtideligt rum.

Fredag
Dagtider
Telefon: 28 43 42 43
Mail: sefika@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Jeanette Nissen

Cand.psych. & Family Therapist

Det betyder meget for mig at vise respekt, lytte, være empatisk og kreativ i den måde jeg arbejder på og i mødet med mine klienter. Jeg tilbyder terapi på både dansk og engelsk.

Lørdag
Dagtider
Telefon: +44 77 3901 6561
Mail: jeanette@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Jan Kaa Kristensen

Cand.psych.aut. & specialist

**Fjernterapi (telefon / online) under Corona** I terapiforløbet tager jeg udgangspunkt i dine ønsker til forandring i dit liv. Jeg er optaget af , du i et trygt rum oplever et nærvær, hvor vi sætter.. læs mere

TirsdagOnsdagTorsdag
DagtiderAkuttider
Telefon: 31 39 70 25
Mail: jan@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Manja Nash Førby

Cand.pæd.psych.aut.

I samtalerne har vi fokus på dine aktuelle problemstillinger og udfordringer. Ved hjælp af nye refleksioner i samtalerne, opstår der en kreativ proces, som hjælper dig med at mestre livet.

Mandag
DagtiderAkuttider
Telefon: 53 65 13 35
Mail: manja@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Mette Sloth

Cand.psych.aut.

***Jeg tilbyder fjernterapi via telefon under Corona*r*** Min tilgang i terapien er præget af nærvær og samtidig et klart fokus på, hvad du ønsker at arbejde med og nå frem til i forløbet og i den enk.. læs mere

OnsdagFredag
Dagtider
Telefon: 20 22 28 71
Mail: mette@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Cleoh Dharma Søndergaard

Cand.psych.aut.

*Online-terapi under corona* Hos mig vil du blive mødt med varme og empati. Metodisk er jeg særligt trænet i ACT, men også compassion focused therapy. Stress, angst, livskrise, sexologi og parterapi.

MandagTirsdagOnsdagFredag
DagtiderAkuttider
Telefon: 28 68 00 44
Mail: cleoh@psykologerne.dk

Du kan også læse om disse områder