Hvad er stress?

Stress er ikke en sygdom men kroppens naturlige reaktion på en overbelastning. Det er en overlevelses-mekanisme, som sætter os i alarmberedskab, hvis vi bliver udsat for trusler og fare. Kroppen forbereder sig bogstaveligt talt på flugt, kamp eller på at spille død.

Det er et urinstinkt som historisk har haft til formål at holde os i live. Hjernen kan imidlertid ikke kende forskel på fysisk og psykisk stress og derfor reagerer den på samme måde ved fysisk fare som ved “nutidsfarer” såsom sidste øjebliks afhentning af børn i dagintuitionen, ubetalte regninger eller for mange gøremål.

Stress skyldes ikke:

– at du har lavt selvværd eller er perfektionist

– at du ikke kan klare lugten i bageriet

– at du har en svag psyke

– at du ikke er effektiv nok

Hvem får stress?

Det er en udpræget misforståelse, at stressreaktioner kun kan udløses af for stor arbejdsbyrde. Faktisk viser undersøgelser, at forekomsten af stress er dobbelt så stor hos arbejdsløse og førtidspensionister end hos folk i arbejde. Undersøgelser har også vist at stress har en klar relation til livsstil og dårligt socialt netværk.

En anden udpræget misforståelse er, at det er personer med særlige personlighedstræk såsom perfektionisme og lavt selvværd, der får stress. Det er ikke kun vores egen ”skyld” men en sammenblanding af mange komplekse faktorer, der er afgørende for, at vores organisme reagerer med stress-symptomer.

Der er stor forskel på, hvad der stresser os, afhængigt af vores evne til at håndtere stress. Vi kan alle udvikle en stress-tilstand der kræver behandling, hvis blot omstændighederne er de rette.

Relaterede nyheder

juli 2019

Psykolog Anita Øland | DR P4 Undgå skænderier, konflikter og stress i ferien.

DR P4 kiggede forbi Psykologerne for at få psykolog Anita Ølands bud på hvordan vi kan undgå, at vores ferie ender i skænderier, konflikter og stress.

Følg med fem fredage fra d. 12. juli.

Vis flere nyheder

Hvorfor får vi stress?

Årsagerne til at vi udvikler stress er komplekse og kan være svære at gennemskue. Nogle af faktorerne er dårligt psykisk arbejdsmiljø, store arbejds-mængder og tidsnød, når vi har mange bolde i luften, når der sker mange forandringer i vores tilværelse, når der er konflikter i betydningsfulde relationer, når vi ikke kan forudsige konsekvenserne af vore beslutninger eller når vi føler os utilstrækkelige i forhold til vores roller, opgaver eller lignende. Derudover kan det være følelsesmæssigt belastende oplevelser som mobning, dødsfald eller andre kritiske hændelser (se endvidere krisehjælp)

Det er vigtigt at behandle stress, idet kroppen ikke kan tåle at være i konstant alarmberedskab uden pauser.

Symptomer på stress

Der er mange forskellige symptomer, eksempelvis hjertebanken, trykken for brystet, søvnløshed, maveproblemer, spændinger, smerter samt en øget forekomst af infektioner. Når kroppen gennem lang tid har været overbelastet og brugt mere energi end den har til rådighed, sker der vidtrækkende ændringer i hjernens funktion. Hukommelse, koncentration, overblik, evne til planlægning og prioritering forværres – så længe der er energiunderskud. Følelsesmæssigt er stress-tilstanden ledsaget af utilstrækkelighedsfølelser, ensomhed, vrede, angst og udmattelse.

Det ses ofte, at det er den stress-ramtes omgivelser – familiemedlemmer, venner eller arbejdskolleger – der først registrerer, at der er noget galt. Dette skyldes, at stress oftest ikke erkendes før konsekvenserne er blevet så store, at de ikke længere kan siddes overhørig og der må søges psykologhjælp. Manglende selverkendelse og kontakt med sin krop er nemlig en biologisk og naturlig funktion – eftersom kroppen har fokus på overlevelse.

Behandling af stress – hvorfor skal stress behandles?

Når vi over en lang periode har overhørt de signaler, som kroppen har sendt for at få os til at stoppe op og ændre kurs, siger den til sidst fra og brænder sammen – det er en helt naturlig mekanisme der ikke giver os andet valg end at stoppe op, og for manges vedkommende blive behandlet for stress hos en psykolog.

Det er vigtigt at få behandling for stress, idet kroppen ikke kan tåle at være i konstant alarmberedskab uden hvilepauser, under behandling af stress fokuserer vi derfor på at skabe åndehuller og genfinde balancen i hverdagen. Derfor har vi i behandlingen fokus på at genskabe ro og balance i kroppen, således at kroppen igen får adgang til de funktioner, der var lukket ned. Mange vil finde det givtigt at finde en forklaring på hvorfor deres stress opstod, men i behandlingen har vi fokus på at slukke branden inden vi undersøger hvorfor den opstod.

Få hjælp med stress

Professionelle autoriserede psykologer med kompetence i stressbehandling.

Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Jan Kaa Kristensen

Cand.psych.aut. & specialist

I terapiforløbet tager jeg udgangspunkt i dine ønsker til forandring i dit liv. Jeg er optaget af , du i et trygt rum oplever et nærvær, hvor vi sætter fokus på de vanskeligheder, du oplever i dit liv.. læs mere

TirsdagOnsdagTorsdag
DagtiderAkuttider
Telefon: 31 39 70 25
Mail: jan@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Louise Sølvsten Nissen

Cand.psych.aut.

Med 11 års erfaring som psykolog, har jeg set, hvordan livet kan blive svært af mange grunde. Jeg har arbejdet med børn, unge og voksne i både ind- og udland og set mennesker få håb, handlemuligheder.. læs mere

Tirsdag
DagtiderAkuttider
Telefon: 25 46 46 08
Mail: louise@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Cecilie Westergaard Olsen

Cand.psych.

Jeg kan hjælpe dig med at finde ro og accept i en stresset eller svær livssituation, opnå indsigt, afklaring og skabe forandring i dit liv. Jeg tilbyder terapi onsdage og lørdage.

Lørdag
DagtiderAftentider
Telefon: 52 73 06 25
Mail: cecilie@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Cleoh Dharma Søndergaard

Cand.psych.aut.

Det enkelte forløb indrettes individuelt efter hvem du er, dine styrker, problemstillinger og din situation. Her får du terapi der kan udvide din horisont, så du kan få øje på alle de blinde vinkler i.. læs mere

MandagTirsdagOnsdagFredag
DagtiderAkuttider
Telefon: 28 68 00 44
Mail: cleoh@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Sefika Arpaci Dehn

Cand.psych.aut.

Vi vil altid tage afsæt i din særlige problemstilling og omstændighederne omkring dig. Jeg bestræber mig på at vi mødes i et personligt, anerkendende og uhøjtideligt rum.

Fredag
Dagtider
Telefon: 28 43 42 43
Mail: sefika@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Mette Sloth

Cand.psych.aut.

Min tilgang i terapien er præget af nærvær og samtidig et klart fokus på, hvad du ønsker at arbejde med og nå frem til i forløbet og i den enkelte samtale. Jeg ser det som min fineste opgave at hjælpe.. læs mere

Onsdag
Dagtider
Telefon: 20 22 28 71
Mail: mette@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Michelle Miller

Cand.psych.

Jeg har haft privat praksis siden 2010 og brænder for det tillidsfulde, terapeutiske rum. Jeg er uddannet psykolog fra Københavns Universitet og sexolog fra Sexologiskolen. Udover individuel og parter.. læs mere

Fredag
DagtiderAkuttider
Telefon: 61 27 21 83
Mail: michelle@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Manja Nash Førby

Cand.pæd.psych.aut.

I samtalerne har vi fokus på dine aktuelle problemstillinger og udfordringer. Ved hjælp af nye refleksioner i samtalerne, opstår der en kreativ proces, som hjælper dig med at mestre livet.

Mandag
DagtiderAkuttider
Telefon: 53 65 13 35
Mail: manja@psykologerne.dk
Nørrebro (Sankt Hans Gade 19)

Jakob Brixen

Cand.psych.aut.

Målet for mig er, at du oplever terapien som virksom og meningsfuld i forhold til at overkomme de udfordringer, du kæmper med. Jeg lægger derfor stor vægt på et tillidsfuldt samarbejde og et fælles fo.. læs mere

MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
Dagtider
Telefon: 42741424
Mail: jakob@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Anita Øland

Cand.psych.aut.

I terapiforløbet tager jeg udgangspunkt i din situation, som den ser ud her og nu. Sammen arbejder vi hen imod at skabe mening med den situation du befinder dig i og finde handlemuligheder, der kan le.. læs mere

TirsdagOnsdagTorsdag
Dagtider
Telefon: 5071 6071
Mail: anita@psykologerne.dk
Vesterbro (Istedgade 65)

Louise Lyrstrand

Cand.psych.aut.

Respektfuldt nærvær er grundlaget for min terapeutiske praksis. Jeg trækker på nyere viden om tanker, følelser, krop og hjerne og inddrager de metoder, som passer til dig. Jeg lytter omhyggeligt til d.. læs mere

MandagTirsdagOnsdagTorsdag
DagtiderAkuttider
Telefon: 93 88 83 66
Mail: louiselyrstrand@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Tanja Skov Rønne

cand.psych.aut.

Jeg tilbyder hjælp til blandt andet angst, depression, sorg og stress. I terapi lægger jeg stor vægt på et trygt samarbejde, et fælles fokus og effekt af behandlingen. Jeg er uddannet i den evidensbas.. læs mere

MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag
DagtiderAftentiderAkuttider
Telefon: 29 92 82 61
Mail: tanja@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Stine Østerskov Søgaard

Cand.psych.aut.

Samtalerne tager afsæt i dine ønsker om forandringer eller dit behov for at komme igennem en svær situation. Det kan være, du har brug for at håndtere vanskelige følelser, ændre uhensigtsmæssige vaner.. læs mere


Dagtider
Telefon: 50361606
Mail: stine@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Lena R. Clausen

cand.psych.aut. og kropsterapeut

Vi undersøger sammen, hvor du blokerer for din fulde livs-udfoldelse. Hvor du holder tilbage, holder inde, gør dig selv større end du er, mindre end du er eller måske helt forsvinder fra dig selv. Vi.. læs mere

Mandag
Dagtider
Telefon: 22995114
Mail: lena@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Lone Mohr

Cand.psych.aut.

Jeg kan som udenforstående forholde mig professionelt og uden fordomme til dine problemer og kan derfor med udgangspunkt i dine ressourcer og værdier, sammen med dig, finde de løsninger, der gør at fo.. læs mere

Torsdag
DagtiderAkuttider
Telefon: 50 49 06 37
Mail: lone@psykologerne.dk

Du kan også læse om disse områder