Krisehjælp i København

– hjælp med kriser eksempelvis ved dødsfald, sygdom, skilsmisse og fyring.

Kriser er helt naturlige reaktioner om end til tider ubehagelige. Vi kan gennem samtale komme styrket ud af krisen ved at orientere os mod det, vi må forlade og det, der ligger og venter. I samarbejde finder vi roen og styrken til at orientere os mod fremtiden og tage de næste skridt hen imod at finde de handlemuligheder, som den nye livssituation byder på.

Har vi ikke oplevet en krise før, kan vi blive overrumplede over dens styrke og over den smerte, der kan følge med.

Kriser opstår typisk som en – til tider uforudset – reaktion på både pludselige og planlagte forandringer i livet. Krisereaktioner tilskrives ofte uønskede hændelser såsom dødsfald, skilsmisse, sygdom eller fyring fra jobbet. Men kriser kan også opstå på baggrund af positive og ønskede begivenheder såsom ægteskab, familie forøgelse eller lignende, hvor den nye livssituation byder på nye udfordringer, der skal kunne håndteres eller skjulte tab af eksempelvis frihed, nærhed, omsorg eller kærlighed.

Kriser kan også være livskriser af mere eksistentiel karakter, der kan dukke op i overgangsfaser, hvor nye krav, relationer og roller opstår. Det kan for eksempel være i overgangen fra barn til voksen – teenageårene, hvor tanker om identitet, formål og meningen med livet presser sig på, i parforhold hvor relationen kan komme i spil, at blive forældre med de krav og forventninger, det medfører, eller når børnene flytter hjemmefra og tomrummet skal udfyldes. Alle sammen situationer, hvor der er brug for nye strategier og handlemuligheder for at kunne forholde sig til de nye livsvilkår.

Har vi ikke oplevet en krise før, kan vi blive overrumplede over dens styrke og over den smerte, der kan følge med. Vi kan få fornemmelsen af at være på vanviddets rand – det vi plejer at gøre, virker ikke længere, vi kan ikke se os ud af situationen. Her kan jeg som erfaren krisepsykolog hjælpe dig gennem krisen i min psykologiske praksis i København.

Relaterede nyheder

marts 2020

Er du urolig for Coronasmitte? Psykologerne tilbyder fjernterapi

Psykologerne følger løbende anbefalingerne fra Sundhedsstyrelsen og tilpasser os situationen. Hos Psykologerne ønsker vi ikke at gå på kompromis med sikkerheden, derfor anbefaler vi terapi via telefon og online terapi. Så hvis du er utryg ved at møde op fysisk på klinikken, kan dine terapisamtaler afholdes hjemmefra. Studier har vist at det ikke påvirker kvaliteten af samtalerne. Læs mere om online terapi her…

Kontakt din psykolog og forhør dig om mulighederne.

Vis flere nyheder

Psykologisk krisehjælp

Hvad er akut psykologisk krisehjælp (defusing) – og hvordan foregår det?

Akut psykologisk krisehjælp finder sted umiddelbart efter en traumatiserende hændelse – som for eksempel en voldsepisode, en trusselsituation, et dødsfald, et røveri eller en ulykke – eller så snart det er muligt herefter. Akut psykologisk krisehjælp kaldes også defusing.

Formålet med krisehjælpen er først og fremmest at forsøge at skabe forståelse for det, der er sket hos den eller dem, der har være involveret. Krisehjælpen foregår blandt andet ved at skabe overblik over hændelsen og kroppens reaktioner for at dæmpe den oplevelse af kaos og angst, der naturligt følger i kølvandet på en traumatisk begivenhed. Under defusingforløbet (krisehjælpen) er der fokus på at de involverede ikke føler sig “forkerte” i forhold til de reaktioner, de oplever. Af kropslige reaktioner på en traumatisk begivenhed kan nævnes rysten, hjertebanken, uvirkelighedsfølelse samt en overvældende træthed.

Defusingen afsluttes med information om, hvad der kan forventes af normale reaktioner som følge af den traumatiske oplevelse, råd i forhold til krisehåndtering og information om hvilke muligheder, der er for at få yderligere psykologhjælp. Desuden laves eventuelt en psykologaftale om debriefing efterfølgende.

Vi kan få fornemmelsen af at være på vanviddets rand – det vi plejer at gøre, virker ikke længere, vi kan ikke se os ud af situationen

Hvad er psykologisk krisehjælp (debriefing) – og hvordan foregår det?

Når de kropslige symptomer begynder at aftage, bliver det muligt at bearbejde oplevelsen gennem debriefing. Under debriefingen er der fokus på at tale om oplevelsen og påbegynde bearbejdning af den traumatiserende hændelse.

Som krisepsykolog skaber jeg et rum, hvor det er muligt for de involverede personer at tale ud om alle de tanker og følelser, der har hobet sig op i forbindelse med oplevelsen. Hermed opnås ofte en bedre forståelse for de reaktioner, de hver især oplevede hos sig selv og andre.

Den psykologiske krisehjælp eller debriefing finder typisk sted få dage efter den udløsende hændelse og kan være vigtig i bearbejdningen for at undgå psykiske mén. Efter debriefingen er de involverede personer klædt på i forhold til, hvad de kan forvente af reaktioner som følge af den traumatisk oplevelse og har fået råd i forhold til krisehåndtering og information om hvilke muligheder, der er for at få yderligere psykologhjælp – ofte i form af individuelle psykologforløb.

Hvis en krise ikke håndteres, kan den i yderste konsekvens føre til stress, depression og angst.

Sådan hjælper din krisepsykolog dig igennem krisen

Din krisepsykolog bruger sin erfaring til at støtte og guide dig igennem krisen. Krisepsykologen fungerer som et anker, når følelserne vokser dig over hovedet.  Vi håndterer kriser forskelligt, men fælles for kriseforløbene er, at fysiske symptomer og virvaret af følelser altid er der af en årsag. Krisehjælpen består derfor i at fokusere på de små men afgørende skridt samt skridtenes retning imod et bedre liv. Læs mere om Psykologisk krisehjælp på sundhed.dk. Læs mere om arbejdsrelateret krisehjælp her ».

Hvis en krise ikke håndteres, kan den i yderste konsekvens føre til stress, depression og angst. Læs her om stressbehandling, om depression og behandling samt behandling af angst.

Få krisehjælp

Professionelle autoriserede psykologer med kompetence i krisehjælp.

Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Mette Sloth

Cand.psych.aut.

***Jeg tilbyder fjernterapi via telefon under Corona*r*** Min tilgang i terapien er præget af nærvær og samtidig et klart fokus på, hvad du ønsker at arbejde med og nå frem til i forløbet og i den enk.. læs mere

OnsdagFredag
Dagtider
Telefon: 20 22 28 71
Mail: mette@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Cleoh Dharma Søndergaard

Cand.psych.aut.

*Online-terapi under corona* Hos mig vil du blive mødt med varme og empati. Metodisk er jeg særligt trænet i ACT, men også compassion focused therapy. Stress, angst, livskrise, sexologi og parterapi.

MandagTirsdagOnsdagFredag
DagtiderAkuttider
Telefon: 28 68 00 44
Mail: cleoh@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Jeanette Nissen

Cand.psych. & Family Therapist

Det betyder meget for mig at vise respekt, lytte, være empatisk og kreativ i den måde jeg arbejder på og i mødet med mine klienter. Jeg tilbyder terapi på både dansk og engelsk.

Lørdag
Dagtider
Telefon: +44 77 3901 6561
Mail: jeanette@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Manja Nash Førby

Cand.pæd.psych.aut.

I samtalerne har vi fokus på dine aktuelle problemstillinger og udfordringer. Ved hjælp af nye refleksioner i samtalerne, opstår der en kreativ proces, som hjælper dig med at mestre livet.

Mandag
DagtiderAkuttider
Telefon: 53 65 13 35
Mail: manja@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Annemette Rasch

Cand.pæd.psych.aut.

Hos mig vil du gennem terapeutiske og coachende samtaler kunne få hjælp til dine problemstillinger – uanset om du er barn, ung eller voksen. Det vigtigste for mig – er din lyst til forandring.

Onsdag
Dagtider
Telefon: 23472099
Mail: annemette@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Sefika Arpaci Dehn

Cand.psych.aut.

Vi vil altid tage afsæt i din særlige problemstilling og omstændighederne omkring dig. Jeg bestræber mig på at vi mødes i et personligt, anerkendende og uhøjtideligt rum.

Fredag
Dagtider
Telefon: 28 43 42 43
Mail: sefika@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Stine Østerskov Søgaard

Cand.psych.aut.

Samtalerne tager afsæt i dine ønsker om forandringer eller dit behov for at komme igennem en svær situation. Det kan være, du har brug for at håndtere vanskelige følelser, ændre uhensigtsmæssige vaner.. læs mere


Dagtider
Telefon: 50361606
Mail: stine@psykologerne.dk
Islands Brygge (Kigkurren 8G)

Anita Øland

Cand.psych.aut.

**Fjernterapi (telefon / online) under Corona** I terapiforløbet tager jeg udgangspunkt i din situation, som den ser ud her og nu. Sammen arbejder vi hen imod at skabe mening med den situation du befi.. læs mere

TirsdagOnsdagTorsdag
Dagtider
Telefon: 5071 6071
Mail: anita@psykologerne.dk

Du kan også læse om disse områder