Psykolog Anja Ida Hansen
Cand.psych.aut. & Neuropsykolog

august 2020
man tirs ons tors fre lør søn
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Velkommen

Jeg tilbyder psykologiske samtaler i en varm og professionel atmosfære, om det der fylder i dit liv. Min vigtigste opgave er at hjælpe dig med at skabe den forandring, du drømmer om, så du kan leve det liv, du ønsker.

Jeg har mange års erfaring med at tale med mennesker, som har det svært, og jeg bruger en metode, som er undersøgt grundigt – og som man ved er effektfuld. Jeg tager ikke imod henvisning fra lægen, men i mange tilfælde kan du få tilskud fra sygesikringen ’danmark’, hvis du er medlem dér.

Behandlingsområder

Jeg tilbyder behandling i forhold til:

  • Hjernerystelse
  • Hjerneskader (herunder bl.a. demens og Parkinsons sygdom)
  • Pårørende

Psykolog Anja Ida Hansen

Cand.psych.aut. & Neuropsykolog
Tlf.: 42732925
E-mail: anja@psykologerne.dk
Psykologhus:
Indre By (Rømersgade 3)
Onsdag
Dagtider

Seneste blogindlæg fra Anja Ida Hansen

Der er ingen relaterede indlæg

Se flere blogindlæg

Seneste podcasts med Anja Ida Hansen

Der er i øjeblikket ingen relaterede podcasts

Se flere podcasts

Nyheder fra Anja Ida Hansen

maj 2020

Neuropsykolog Anja Ida Hansen udtaler sig til TV2

Uden Facebook ville jeg ikke vide, hvem jeg kendte – det er virkeligheden for 23-årige Fredrik, efter at have ligget 100 dage i koma efter en motorcykelulykke. Hvordan kan man være sammen med sine venner og familie på en god måde, når man har erhvervet sig en hjerneskade? Det har Neuropsykolog Anja Ida Hansen et bud på. Læs artiklen her…

Vis flere nyheder

Om mig og hvordan jeg arbejder

Jeg har arbejdet som psykolog siden 2009, primært inden for neuropsykologiske områder. Jeg har derfor en stor viden om, hvordan hjernen, tankerne, følelserne og adfærden hænger sammen.

Den viden er nyttig, når jeg taler med mennesker, der har hjernerystelse eller hjerneskade, og deres pårørende. Men den er også nyttig, når jeg taler med mennesker, der har stress, angst og depression.

Den måde vi har det på psykisk, påvirker nemlig både tanker, følelser og adfærd. Man kan fx få problemer med koncentration eller opmærksomhed, hvis man er stresset eller psykisk belastet. Eller opleve tankemylder og intense følelser.

ACT

Jeg arbejder med Acceptance and Commitment Therapy (ACT, udtales i ét ord).

Det er en metode, som stammer fra kognitiv adfærdsterapi, og som er undersøgt grundigt forskningsmæssigt – så vi ved, at den virker.

I ACT arbejder man på at få nye færdigheder til, hvordan man forholder sig til sine tanker og følelser. Man arbejder så at sige på at komme ud af sit hoved og ind i sit liv, som det er her og nu.

I ACT arbejder vi med at håndtere tanker på en ny måde.
Mange mennesker oplever, at ens tanker i perioder kan fylde alt for meget. Måske oplever du det også sådan. Tankemylder, mange bekymringer, at tankerne hele tiden trækker dig væk fra det, du er i gang med.

Jeg kan ikke hjælpe dig med indholdet af tankerne, hvor ofte de kommer, eller hvor længe de bliver. Der findes simpelthen ingen ’afbryd’ knap.

Men jeg kan hjælpe dig med at lære at forholde dig til dem på en anden måde. En måde hvor tankerne kan dukke op som det passer dem, og hvor du ikke kæmper med dem – men uden at du behøver at engagere dig i dem eller bruge tid på dem.

Og på den måde får du frigivet energi til at leve det liv, du gerne vil leve.

ACT og følelser – hvordan dropper man kampen?

I ACT arbejder vi også på at prøve at rumme vores følelser på en ny måde.

De fleste mennesker har kun enkelte følelser, som de kan lide, og som de tillader at være der uden kamp.
Altså glæde og alle følelser der minder om dem, som nysgerrighed, engagement og lykkefølelse. Alle andre følelser prøver vi at pakke væk, kæmpe med, putte ned i en skuffe og undgå.

Men denne kamp med følelserne kan godt blive en del af problemet. Som man for eksempel kan opleve, hvis man altid siger ’ja’ uanset om man egentlig mener ’nej’. Men når man siger ’nej’, oplever man følelser af dårlig samvittighed eller skyld. Og derfor siger man ’ja’ for at undgå følelserne.
Men på den måde oplever man måske, at det er sværere at leve det liv, man gerne vil.

I ACT arbejder vi på at rumme, når de dårlige følelser er til stede. Ikke for at lære at elske dem. Men for at droppe kampen med dem for at kunne leve det liv, vi gerne vil.

Dine værdier – dit kompas

Jeg vil også hjælpe dig med at komme i kontakt med, hvad der er vigtigt for dig. Hvem vil du gerne være, hvad vil du gerne stå for, hvad er vigtigt i dit liv? Store spørgsmål, men svarene er vigtige.

For hvis du er klar over dette, kan det blive dit kompas. Og hvis du har et kompas i livet, kan det hjælpe dig med at træffe de valg, som er rigtige for dig. Også selvom det måske giver nogle følelser af angst, skyld eller uro.

For eksempel er det måske vigtigt for dig at følge dine drømme i forhold til arbejdet. Og jo mere du er klar over dette, jo nemmere vil det være at ignorere den lille stemme, der siger til dig, at du ikke skal tage det nye job, fordi hvad nu hvis du fejler i det? Du kan vælge at tage jobbet alligevel, selvom du ved, at det vil give noget uro inden i.

Her er det også en hjælp at have arbejdet med accept af følelser, fordi det også hjælper med at kunne rumme følelserne.

Er du blevet nysgerrig på, hvordan jeg kan hjælpe dig?

For mig er det vigtigt, at du føler dig tryg ved mig – at der er god kemi – og det er vigtigt, at du tænker, at ACT kan være hjælpsomt for dig. Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis der er noget, du er i tvivl om.

Kontakt Anja Ida Hansen

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Se ledige tider og book her en konsultation hos Anja Ida Hansen

Du kan booke en tid til en psykologsamtale med Anja Ida Hansen i kalenderen herunder. Klik på en dato der passer dig, og se hvilke ledige tider der er at vælge imellem, klik derefter på tiden og gennemfør booking. Der er ingen betaling ved tidsbestilling!

august 2020
man tirs ons tors fre lør søn
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456