ADD står for Attention Deficit Disorder, på dansk opmærksomhedsforstyrrelse uden hyperaktivitet. ADD var tidligere en diagnose i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV), men i den seneste udgave, DSM-5, blev det erstattet af den bredere diagnose ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Derfor, når folk i dag taler om ADD, refererer de ofte til den form for ADHD, hvor hyperaktivitet ikke er fremtrædende, men hvor opmærksomhedsproblemer stadig er til stede.
Klik her for at tage vores ADHD selvtest
Meget mere information om ADD finder du her
Mennesker med ADD (eller ADHD uden hyperaktivitet) har typisk svært ved at opretholde opmærksomhed og koncentration på opgaver og aktiviteter, de kan være glemsomme og har svært ved at organisere sig. De kan også have udfordringer med at holde fokus og undgå distraherende stimuli, hvilket kan påvirke deres skole- og arbejdspræstationer samt deres daglige funktion.
ADHD er en kompleks lidelse, og symptomerne kan variere betydeligt fra person til person. Nogle mennesker med ADHD kan have både opmærksomhedsproblemer og hyperaktivitet, mens andre kun oplever udfordringer med opmærksomhed.
Kendetegne på ADD (Attention Deficit Disorder) eller ADHD uden hyperaktivitet (ADHD-PI, Primarily Inattentive) inkluderer primært udfordringer med opmærksomhed, koncentration og organisering.
Nogle af de typiske Kendetegnpå ADD:
- Svært ved at opretholde opmærksomhed: Personer med ADD har ofte svært ved at opretholde fokus og koncentration på opgaver eller aktiviteter, især dem der ikke er særlig stimulerende eller interessante.
- Let distraheret: De bliver let distraheret af eksterne stimuli og har svært ved at ignorere uvedkommende information.
- Glemsomhed: Hyppige glemsomheder i hverdagen, f.eks. at glemme aftaler, at fuldføre opgaver eller finde ting.
- Svært ved organisering: De har ofte svært ved at organisere deres opgaver og tid, hvilket kan føre til forsinkelser og manglende evne til at afslutte projekter.
- Svært ved at følge instruktioner: De har vanskeligheder med at følge instruktioner nøjagtigt og kan misforstå eller glemme vigtige detaljer.
- Tab af interesse: Nogle kan miste interessen for en opgave eller aktivitet, hvis den ikke er tilstrækkelig udfordrende eller stimulerende.
- Dagdrømmeri: De kan være i deres egne tanker og dagdrømme, selv i situationer, hvor de skal være opmærksomme, f.eks. i skolen eller på arbejdet.
- Svært ved at fuldføre opgaver: De har ofte svært ved at fuldføre opgaver, selvom de er i stand til at starte dem.
Behandlingen af ADD (Attention Deficit Disorder) eller ADHD uden hyperaktivitet (ADHD-PI, Primarily Inattentive) er typisk en kombination af adfærdsterapi, pædagogisk støtte og i nogle tilfælde medicin. Behandlingen tilpasses individuelt, da symptomerne og behovene kan variere fra person til person.
Nogle af de mest almindelige behandlingsmetoder for ADD:
- Adfærdsterapi: Kognitiv adfærdsterapi (KAT) kan hjælpe personer med ADD med at udvikle strategier til at forbedre opmærksomheden, koncentrationen og organiseringen. Terapeuten arbejder sammen med klienten for at identificere negative tankemønstre og adfærd, der forstyrrer opmærksomheden, og hjælper med at udvikle mere hensigtsmæssige tilgange til at håndtere opgaver og daglige aktiviteter.
- Skoleinterventioner: Børn med ADD kan have brug for tilpassede uddannelsesmetoder og individuelle læringsplaner for at hjælpe dem med at håndtere deres opmærksomhed udfordringer i skolen. Det kan inkludere ekstra støtte, tydeligere instruktioner og struktur i klasseværelset samt forståelse fra lærere og skolepersonale.
- Forældretræning: Forældre kan lære effektive strategier til at hjælpe deres børn med ADD med at organisere sig, holde fokus og håndtere daglige opgaver og rutiner. Dette kan omfatte oprettelse af strukturerede rutiner derhjemme og positiv forstærkning for at fremme ønsket adfærd
- Medicin: I visse tilfælde kan medicin, såsom stimulanser eller non-stimulanser, anvendes til behandling af ADD, hvis symptomerne er udtalte og forstyrrer daglig funktion. Medicin kan hjælpe med at øge opmærksomheden og koncentrationen.
- Støttegrupper: Deltagelse i støttegrupper for personer med ADD kan give en følelse af samhørighed og forståelse samt mulighed for at dele erfaringer og støtte hinanden.
Det er vigtigt at søge professionel vurdering og diagnose, hvis man har mistanke om, at man eller ens barn har ADD. En nøjagtig diagnose kan hjælpe med at identificere de mest hensigtsmæssige behandlingsmuligheder og støtte for den enkelte. Tidlig intervention og en helhedsorienteret tilgang kan hjælpe med at forbedre funktionen og livskvaliteten for personer med ADD.