ICD-10, eller International Classification of Diseases, 10th Revision, er en international standardklassifikation af sygdomme og sundhedsrelaterede tilstande udgivet af Verdenssundhedsorganisationen (WHO). Formålet med ICD-10 er at lette sammenligneligheden og analyserne af sundhedsdata på tværs af lande og regioner.

ICD-10 omfatter en bred vifte af sygdomme, tilstande, skader og årsager til dødsfald. Klassifikationen bruges ikke kun inden for medicin og sundhedssektoren, men også i forskning, epidemiologi, offentlig sundhed og sundhedssystemet.

Inden for psykiatri og psykologi bruges ICD-10 til at diagnosticere psykiske lidelser og beslægtede tilstande. Ligesom DSM-5 indeholder ICD-10 diagnostiske kriterier og beskrivelser af forskellige psykiske lidelser. ICD-10 bruges i mange lande rundt om i verden som et referenceværktøj til at klassificere og registrere sundhedsdata.

Både ICD-10 og DSM-5 er vigtige redskaber inden for sundhedsområdet og hjælper klinikere, forskere og sundhedsmyndigheder med at forstå, diagnosticere og håndtere forskellige sundhedsproblemer, herunder psykiske lidelser. Det er vigtigt at bemærke, at ICD-10 og DSM-5 supplerer hinanden og bruges på forskellige måder afhængigt af det specifikke behov og det regionale sundhedssystem.