ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder, på dansk opmærksomhedsforstyrrelse med hyperaktivitet. Det er en neurobiologisk lidelse, der primært påvirker børn, men den kan også fortsætte ind i voksenalderen. ADHD påvirker evnen til at regulere opmærksomhed, impulskontrol og hyperaktivitet.

Klik her for at tage vores ADHD selvtest

Meget mere information om ADHD finder du her

De tre hovedtyper af ADHD er:

Overvejende uopmærksom type: Karakteriseret ved vanskeligheder med at opretholde opmærksomhed, organisere opgaver, huske detaljer og undgå distraktioner.

Overvejende hyperaktiv-impulsiv type: Karakteriseret ved hyperaktivitet, uro, impulsivitet og vanskeligheder med at vente på sin tur eller tænke før handling.

Blandet type: En kombination af både uopmærksomhed og hyperaktiv-impulsivitet.

Kendetegnene på ADHD kan variere fra person til person, og de kan have en betydelig indvirkning på en persons daglige funktion, skole- eller arbejdspræstationer og sociale relationer.

Diagnosen ADHD kræver en grundig vurdering af en kvalificeret sundhedsperson, som ofte omfatter en læge, psykolog eller psykiater. Der er forskellige behandlingsmuligheder til rådighed for ADHD, herunder adfærdsterapi, medicin (oftest stimulanser), og træning af forældre og lærere for at hjælpe med at støtte personen med ADHD.

Det er vigtigt at huske, at personer med ADHD har mange styrker og talenter, og med passende behandling og støtte kan de lykkes både i skolen, på arbejdet og i deres personlige liv.

Ikke alle personer med ADHD vil have alle disse symptomer, og symptomerne kan manifestere sig forskelligt afhængigt af alder og situation. For eksempel kan symptomerne på hyperaktivitet være mere udtalte hos yngre børn og kan ændre sig, når de bliver ældre.

Det er vigtigt at søge professionel vurdering, hvis man mistænker, at man eller ens barn har ADHD. En korrekt diagnose kan hjælpe med at identificere de mest hensigtsmæssige behandlingsmuligheder og støtte for personen med ADHD. Både adfærdsterapi og medicin kan være effektive til at hjælpe med at håndtere symptomerne på ADHD og forbedre den generelle trivsel.