17 gode råd der kan lette presset hos gravide og spædbarnsfamilier.

Af Psykolog Anna-Katherine Højland d. 15. december 2020

Om mentalt helbred under graviditet og i tiden som spædbarnsfamilie.

Alle gør vi os umage og gør vores bedste vi har lært og endda mere til når vi bliver forældre og får børn.

Vi øver os kontinuerligt på at gøre verden til et rigtig godt sted at være ved at fokusere på det gode vi kan og vil for og med vores børn. Vi anstrenger os. Det er godt og det lykkes tit. For vi har mange muligheder for personlig vækst og udvikling, når vi er gravide og i tiden som nyfødt familie og det fører forældre, børn og familier langt på vejen i det gode. Heldigvis.

Samtidigt ved vi, at den tid ofte også er fyldt med alt andet end det, som der kun opleves som det gode. At den tid af livet hvor vi stifter familie også betyder mere uro, stress, måske angste, triste og håbløse tanker og forestillinger. At den tid også betyder, at vi selv og vores partner har en højere risiko for at udvikle angst, depression og tilmed konflikter i parforholdet. Det at ville det gode, det kærlige og det vidunderlige med os selv, vores børn og hinanden side om side med samtidigt måske at opleve de krævende og hastige mentale processer en graviditet også kan være som uønskede, ubehagelige og måske endda angstfyldte, betyder at graviditet, spæd – og småbarnsfamilieliv kan opleves som en særdeles turbulent tid.

I en tid med turbulens og mange nye og samtidige forandringer og krav så husk:

 

  • At åbne sig følelsesmæssigt er helt nødvendigt. Graviditet er en enorm fysisk, men også mental rejse. Hils alle psykologiske forandringer velkommen og tag kærligt imod den helt nødvendige og følelsesmæssige aktivering og åbenhed der vil ske i dig og hos partner. Den er ikke farlig. Det er blot hjælpsomt og medvirker til, at du fleksibelt kan tage imod og være klar til at dit barn skal hilses velkommen i verden.

 

  • Forvent ikke kun lykke. Graviditet er ikke kun idyl, lykkelige tanker, følelser og forestillinger. Lyt til dine signaler og tag mildt og tålmodigt imod de impulser, tanker, refleksioner og følelser, som du må få på besøg indeni i dig selv. Tag imod det der måtte komme fra din partner som det er og uden at ville forandre det. Lyt til jer selv og hinanden. Lyt

 

  • Aktivering af det uønskede er også velkomment. Graviditet er også tvivl, modløshed, træthed, ængstelige og bekymrede tanker og følelser der langt af vejen er hensigtsmæssige i forhold til at modnes og at bygge forældreskab

 

  • Du kan ikke tænke dig til lykke i familiedannelse. Man kan dog også overtænke scenarier og opleve tankemylder og katastrofetanker. Opgiv at udtænke dig frem til hvordan det bliver for dig at få barn, blive mor og stifte familie og hvordan du får succes med det med din partner. Ingen kan spå om fremtiden alligevel. Du må gå med det nænsomt og erfare og sanse hvad det er for dig og jer dag for dag

 

  • Graviditet og fødsel er ikke en eksamen. Opgiv at kæmpe og præstere dig frem til fødsel og moder- og forældreskab som f.eks en eksamensopgave

 

  • Læg våbene. Opgiv at anvende kamp- og overlevelsesstrategier for at opnå noget bestemt. Gå i stedet på opdagelse i hvad dette indebærer for dig og din partner og fokuser på og led efter det der gør netop jer trygge

 

  • Du skal ikke alene kunne alt. Opgiv at klare alt selv. Det er både tilladt og hensigtsmæssigt at kunne mærke egen sårbarhed og at kunne bede om hjælp når vi behøver det

 

  • Færdselsregler. Sænk tempoet og mærk hurtigt, at du kan overkomme mere, når du sikrer, at du yder mere omsorg for dig selv

 

  • Velvære skabes af ro. Hyppige pauser har stor betydning for dit og jeres velvære

 

  • Luk ned. Hvile og søvn er altafgørende for at du kan passe på dig selv, øge din modstandskraft og beskytte dit psykiske helbred, i en tid hvor du vil få ekstra brug for at lade op og kunne favne mange, nye og samtidige forandringer med dig selv, dit barn og partner. Med jeres nye familieliv

 

  • First things first. Prioriter din dag i ”kan”og ”skal”- opgaver og tag hånd om skal-opgaverne først

 

  • Søg nærhed og fællesskab. Søg tæt til netop de mennesker som du har tillid til Find ud af hvem der er dine nærmeste støttepersoner og psykologiske livliner – som du kan få hjælp hos

 

  • Tal til dig selv, som du taler til din bedste ven, når vedkommende har det svært

 

  • Bed om at blive lyttet til og insister på hjælp hvis du har brug for det. Bed om hjælp hvis du oplever tegn forenelige med stress, angst og depression. Henvend dig til læge, jordemoder, sundhedsplejerske og fortæl åbent og ærligt hvordan du har det

 

  • Forbind dig med dit barn. Brug tid, tanker og følelser på dit barn og skab kærlige fortællinger om jeres hverdagsliv, gøremål, familie og om den relation i to er ved at opbygge med hinanden

 

  • Byg en rar og rolig hverdag. Gør din hverdag rar og rolig ved at søge nærende og nænsomme aktiviteter og trygge fællesskaber. Tillad dig selv at tage en dag af gangen og flyd med det der sker, lige som det sker med dig udenpå og indeni

 

  • Du kan faktisk blive overrasket. Moder- og forældreskab kan virkelig forandre og byde på mange flere kræfter end du tror. Tro på, at dine egne kræfter kan række længere end du selv tror og at du er i stand til at råbe om hjælp om nødvendigt

 

Anna-Katherine Højland

Jordemoder og psykolog

Stifter & ejer af Center for Familiedannelse

Jeg vil gerne høre hvad du tænker om dette! Skriv gerne en kommentar herunder.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Send os din kommentar

Om forfatteren

Anna-Katherine Højland

Cand.psych.aut./specialist & Jordemoder

Kontaktoplysninger:
Tlf. 6118 5511
Mail: annakatherine@psykologerne.dk

Flere blogindlæg af Psykolog Anna-Katherine Højland

Der er ingen relaterede indlæg

Relaterede podcasts

Der er i øjeblikket ingen relaterede podcasts