Sæt tempoet ned!

Af Psykolog Jan Kaa Kristensen d. 8. marts 2019

Er du fanget i hamsterhjulets ulidelige snurren?

Vi er mange, der indimellem glemmer os selv, og ender med stress. Bliver fanget ind alle pligterne, og alt det, der skal gøres. Fanget i stress-hormonernes karrusel. Fokus på præstation, men glemmer os selv.

Uden at vi lægger mærke til det, bliver vi fanget i en negativ cirkel af alt for meget gøren og alt for lidt væren.

Vi har et arbejde, der skal passes. Børn, der har brug for vores nærvær. En partner, der også vil have noget af dig. Praktiske ting, der skal fixes. Venskaber, der skal plejes. Forældre, der skal besøges. Der er bud efter dig. Hele tiden kan det opleves. Der er ikke nok timer i døgnet til, at du kan nå det hele. Og helt sikkert ikke det, du virkelig har brug for. Måske har du ikke engang tid til at tænke den tanke?

Men kroppen sladrer. Pludselig ligger du vågen om natten. Du kan ikke sove. Mærker stresshormonerne arbejde på højtryk. Du  bliver en version af dig selv over for din partner og dine børn, som du ikke kan lide. Du er kortluntet, distræt eller oplever dig følelsesløs.

Er de krav, du stiller til dig selv rimelige. Er det krav du ville ønske, dine børn stillede til sig selv, når de blev voksne?

Får du prioriteret rigtigt?

Hvis vi er mere optaget af arbejdet end vores børn, så kan de opleve, at de ikke er så vigtige. At arbejdet er vigtigere for dig end dem. Og er det egentlig sådan du har det? Nej vel. Når man spørger folk, der ligger på deres dødsleje, hvad de ville have gjort anderledes, er der ingen siger, at de ville have arbejdet mere. Nej. De ville have tilbragt mere tid sammen med dem, de elskede.

Vi bliver på en måde forgiftede af det høje tempo, der er omkring os. Spændende jobs. Ros og anerkendelse fra ens chef. Med det høje tempo mister vi kontakten til os selv, og til kroppen – vores følsomhed og vores fornemmelse af, hvad det er vigtigt.

Lav en omsorgsplan til dig selv!

Der er en vej tilbage. Du kan vælge noget andet.  Prøv at sætte kravene og tempoet ned. Bare en periode. Give dig selv et pusterum en pause. En tid til refleksion. Mærke kroppen, Langsommeligheden. Fokus på åndedraget.  Bare være. Iagttage dine børns leg. Mærke kærligheden til dine børn og tænke på, hvad du gerne vil give dem med videre i deres liv.  Hvad er egentligt vigtigt for dig?

Hvis du skulle lave en omsorgsplan til dig selv, hvordan skulle den så se ud?

 

Læs mere her: https://psykologerne.dk/psykolog-jan-kaa-kristensen/

 

Jeg vil gerne høre hvad du tænker om dette! Skriv gerne en kommentar herunder.

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Send os din kommentar

Om forfatteren

Jan Kaa Kristensen

Cand.psych.aut. & specialist
Kontaktoplysninger:
Tlf. 31 39 70 25
Mail: jan@psykologerne.dk

Flere blogindlæg af Psykolog Jan Kaa Kristensen

Bloggere

Mette Sloth
Cand.psych.aut.
Jan Kaa Kristensen
Cand.psych.aut. & specialist
Cleoh Dharma Søndergaard
Cand.psych.aut.
Anita Øland
Cand.psych.aut.

“Elsk livet”

En åben dør til håb og inspiration!

”Elsk livet” er en åben og hudløs ærlig blog om det der sker i os, imellem os og omkring os. Om livets op- og nedture; om det at være menneske på godt og ondt. På bloggen deler vi egne og andres oplevelser, erfaringer og refleksioner omkring livet. Elsk livet …