Hold dine åndehuller isfrie når du holder ferie

Af Psykolog Anita Øland d. 18. december 2017

Endelig ferie, men… Mange af de mennesker, jeg møder i min praksis, har det rigtig svært – mange lider af stress eller depression. For mange af dem bliver denne uge hård og med tiltagende symptomer. ”Jamen vi er jo på vej mod ferie, hvorfor så tiltagende symptomer?”, spørger du måske undrende. Jo, præcis der i dit spørgsmål, finder du også dit svar.

Når man er så meget i knæ, at det er svært at opretholde sin tilværelse med familie og job, kan det være den største udfordring alene at holde sammen på sig selv. Mange fortæller, at det er en prøvelse af de store, når det bliver weekend, og hele familien er hjemme. Tiden til at ligge på sofaen og restituere forsvinder, kravene til deres formåen tidobles – de skal være der for partneren og børnene, når de nu endelig er hjemme, og der er mulighed at nyde den kostbare tid sammen.

Det kan virke paradoksalt, at det kan være stressende at holde fri, men jeg tror, at det er en situation, mange kan nikke genkendende til

Endnu sværere bliver det, når vi nærmer os en ferie, hvor der er høje forventninger om familiehygge og samvær, som der jo ofte er i juleferien. Måske kan du også mærke, hvordan du frygter den ferie, som du og din familie ser sådan frem til og tæller ned til. Læs med her, for der er måder, hvorpå du kan komme igennem – og måske endda få noget nydelse ud af ferien.

Min erfaring er, at vi alle kan få brug for at trække vejret lidt dybere og suge noget ekstra næring til os i den kommende tid

Vigtigheden af åndehuller

Hver gang vi nærmer os en ferie, mindes jeg en bestemt video – der har gjort et stort indtryk på mig, og det gør den stadig. På videoen ser man den danske fridykker Stig Åval Severinsen sætte ny verdensrekord ved at svømme 76,2 meter under is i ét åndedrag. Han formår at holde vejret ufattelig længe. Det er imidlertid ikke det eneste, der gør videoen speciel. Hele videoen er ufattelig smukt filmet – farverne, stilheden, tempoet – det taler til mig. I denne sammenhæng er det imidlertid de åndehuller, der er lavet mellem det hul, han dykker ned i og det hul, han kommer op af, der fanger min opmærksomhed.

Nu til pointen… Jeg tænker på denne video, hver eneste gang, jeg sidder med klienter, der har svært ved at overskue, at en ferie nærmer sig. Jeg fortæller klienten om Stig og hans dyk under isen… Jeg taler om vigtigheden af at planlægge sine åndehuller undervejs. Jeg er nemlig ikke sikker på, at Stig ville turde tage turen under isen, uden trygheden ved at have disse vigtige og strategisk velplacerede åndehuller.

Planlæg din ferie med åndehuller

Grunden til at planlægningen af åndehullerne er så vigtig er, at det gør det lettere for os at holde vejret, når vi ved, at der er mulighed for at trække ny luft og energi liiiige om lidt. Om vi reelt har brug for det på det planlagte tidspunkt, er ikke så vigtigt, blot muligheden er der. Jeg har fået mange positive tilbagemeldinger på denne strategi. Den giver mening for de fleste, så selvom mange klienter har det lidt beklemt med at gå hjem til partneren og introducere behovet for åndehuller, så tager partneren som regel godt imod det, da behovet ofte er gensidigt men ikke altid italesat – hverken overfor sig selv eller andre.

Hold dine åndehuller isfrie

Så er du udfordret ved udsigten til en god lang juleferie, så vil min opfordring være, at du får talt med din familie om vigtigheden af åndehuller. Åndehuller kan vise sig i mange former – om det er planlagte åndehuller til træning, til gåture – enten alene eller sammen med din partner (der garanteret også er ved at få pip), tid til at læse et par kapitler i din yndlingsroman, tid til ikke at stå til rådighed for andre end dig selv, tid til at tage en lur, ja der er mange muligheder for åndehuller.

At have brug for at tage en pause fra familien lige på det tidspunkt, hvor vi endelig kan være sammen, kan give anledning til rigtig mange kritiske tanker om os selv (se tidligere blogindlæg) og om, hvordan vi ikke slår til i vores rolle som partner, forælder, svigerdatter, veninde mv. Når først behovet for åndehuller er italesat og etableret, bliver det så meget lettere at overskue de mange dages ferie med julehygge og samvær.

Prøv det af, sæt tid af til at du kan trække vejret med jævne mellemrum – så vil du sandsynligvis opleve, at du kan overskue meget mere, end du troede muligt. Jeg vil gøre det samme, når jeg nærmer mig ”store jul”. Det plejer ikke at være nødvendigt for mig at søge imod et åndehul, men det hjælper mig at vide, at de er der, så strategien virker for mig.

Jeg ønsker jer alle en glædelig og fredfuld jul.

Har du lyst til at læse om, hvordan jeg som psykolog hjælper stressramte med at komme i balance– kan du læse mere her…

Kan du genkende noget af det, jeg skriver?  Lider du også af ferietress? Du skal være meget velkommen til at dele dine erfaringer under dette indlæg.

Igennem åbenhed kan du hjælpe andre!

Jeg vil gerne høre hvad du tænker om dette! Skriv gerne en kommentar herunder.

2 kommentarer

Skriv et svar

Your email address will not be published.

Send os din kommentar

Om forfatteren

Anita Øland

Cand.psych.aut.

Anita Øland er 45 år, gift, mor til tre og del af en moderne familie med dine, mine og vores børn. Anita bor i København, men er opvokset i Vendsyssel i Nordjylland. Anita er uddannet psykolog fra Århus- og Københavns Universitet og har siden 2008 arbejdet som privatpraktiserende psykolog og er i dag indehaver af Psykologerne.

Kontaktoplysninger:
Tlf. 5071 6071
Mail: anita@psykologerne.dk

Flere blogindlæg af Psykolog Anita Øland

Bloggere

Tanja Skov Rønne
cand.psych.aut.
Mette Sloth
Cand.psych.aut.
Cleoh Dharma Søndergaard
Cand.psych.aut.
Anita Øland
Cand.psych.aut.

“Elsk livet”

En åben dør til håb og inspiration!

”Elsk livet” er en åben og hudløs ærlig blog om det der sker i os, imellem os og omkring os. Om livets op- og nedture; om det at være menneske på godt og ondt. På bloggen deler vi egne og andres oplevelser, erfaringer og refleksioner omkring livet. Elsk livet …