Vi står lige nu i en “psykedeliske renæssance”, hvor de seneste års forskning i psykedelika kraftigt peger på, at f.eks. psilocybin, MDMA og ayahuasca har store potentialer som medicin, der kan understøtte psykoterapeutiske, transformative processer.
Med psykedelisk integrationsterapi er det ikke selve trip-sessionen man arbejder med, da dette stadig er ulovligt uden for forskningsøjemed.
Psykedelisk integrationsterapi omfatter det terapeutiske arbejde der ligger omkring en psykedelisk oplevelse på eksempelvis psilocybin, MDMA eller ayahuasca, som man har haft enten individuelt, med en guide/terapeut eller i en gruppeceremoni af en art.
Mange oplever under en psykedelisk rejse, at alt står lysende klart inde i en. Man har været nede i de dybe lag og mødt sin sjæl. Man mærker og sanser hvor skyggerne ligger begravet i en, og man føler sig i bevægelse, som et ændret, mere levende menneske. Men efter noget tid begynder oplevelsen ofte at blive sløret igen, og den dybe indsigt under man fik under rejsen falmer til et smukt minde, der dog ikke manifesterer sig i nye måder at leve sit liv på – hvis man ikke arbejder med det.
Ved integrationsterapi starter man med introspektion og integration. Det vil sige at dvæle ved oplevelsen, komme i dybden med de forskellige stemninger, åbenbaringer, billeder, personer eller andet der kom op under trippet. Man bruger det “window of opportunity” i tiden lige efter trippet, hvor oplevelsen stadig sidder tæt på overfladen i klienten, til at gribe fat i det meningsfulde og holde det levende så længe som muligt, så man kan forankre oplevelsen i kroppen. Her er det vigtigt at forstå, at en psykedelisk oplevelse udfolder sig over tid. Det er ikke kun mens man er under indflydelse af det aktive stof, at man lærer nyt om sig selv. Det er dybe lag i en selv man kommer i kontakt med når man rejser, og det kan tage tid at komme igennem de lag og forstå budskabet der bliver givet til en på rejsen. Integrationsterapeuten og klienten søger sammen nye veje til at implementere den opnåede viden og forståelse i klientens liv. Den nye forståelse skal så at sige kultiveres i klientens liv og via denne kultivering skabe en dybere transformation hos dem. Mange oplever et psykedelisk trip som værende en dybt helende oplevelse og ganske transformativ for deres væren i verden, men de mennesker der forstår, at det vigtigste arbejde med selvet ligger post-oplevelsen, får mest ud af den psykedelisk-terapeutiske rejse.
For nogen vil et psykedelisk trip være en svær og kaotisk oplevelse, der kan efterlade den rejsende dybt rystet med en følelse af at være usammenhængende og i stykker. Man kan også have mødt smerte, forvirring, traumer, dybe usikkerheder, eller specifikke billeder, personer, dyr eller stemninger, der har været skræmmende og mareridts-agtige. Dette vil ofte blive betegnet som et “bad trip”. Det er muligt at forebygge risikoen for bad trips ved at forberede sig grundigt sammen med en integrationsterapeut. Ligesom det er en god idé at gå til fødselsforberedelse for at gøre sindet og kroppen klar til den store oplevelse det er at føde, er det en god idé at forberede sindet og kroppen til en psykedelisk rejse. Det er aldrig til at vide hvordan en specifik psykedelisk oplevelse kommer til at udfolde sig, men man kan forberede sig til at kunne tage imod hvad end der kommer til en fra både skyggerne og lyset.
Det er også vigtigt at du føler dig fuldstændig tryg ved den guide du har til at være med dig under en psykedelisk rejse. Hvis du ikke føler dig tryg ved guiden, øger dette også risikoen for bad trips. Når man er under påvirkning af et psykedelisk stof er man helt åben og sårbar, og der er derfor yderst vigtigt at du føler dig i trygge hænder. En integrationsterapeut kan hjælpe dig med at blive bevidst om, hvad du har brug for når du rejser.